Most nincs is ennél aktuálisabb téma.

Tanulás. Egy életen át való tanulás.

Nézzünk bele, hogyan is van ennek a folyamata és nem az iskolai tanulásra gondolok, azt nem tanították meg nekünk. De most tanulunk, ha ránézünk, hogy mi történik tanulás során velünk, akkor fejlődünk.

A tanulásnak fázisai vannak. Van, aki azt mondja négy, de én azt mondom, van egy nulladik is. Akkor kezdjük ezzel!

Öntudatlanság – Alkalmatlanság.

Nulladik fázis

Nem tudom és nem is zavar, hogy nem tudom és mit nem tudok. Ez nem feszít és itt nem is kell döntenem.

Tudatos – Alkalmatlanság.

Első fázis

Már tudom, hogy mit nem tudok például a korona vírusról. Ez feszít! Ezen a ponton két irányba indulhatok el.

Első irány: félelem-jogos alap érzés. De mivel nem tudom, pontosan mitől félek, így ebből szorongás lesz. Annak nincs tárgya. Így megkeresek rá minden infót, például a vírusra. Ez a sok infó elönt. Félek! Még inkább szorongok! Még inkább felhergelem magam! Hát ezért meg ki a hibás? Felteszem áldozati pozícióból a kérdést, nem éppen építő kérdésemet. Rosszabb verzió: miért történik ez? Miért pont Velem és miért pont most? A miért kérdő mondat további szorongást fog kelteni bennem és elkezdek másokat hibáztatni: kormány, politika… stb.

Hol vagyok most, hova jutottam? Még jobban szorongok! És ezzel igazolom is az első fázist, hát persze, ezért feszülök és nem tehetek róla, de közben megszakad a lelked, a tested, az izmaid. Befeszülsz! Nem mozdulsz! És nem teszel semmit!

Vagy a másik irány: igen, hat rád a tömeg pszichózis és felhalmozol vécépapírt a kontroll kedvéért… stb.

De választhatod a másik irányt is! Hogy ezt a rengeteg feszítő energiát felhasználd és lehetőséget keress.

Öntudatlan – Alkalmasság, Rátalálás.

Második fázis

Itt igen, mar eljutok a tanulás második szakaszába: itt már igazán teszek azért, hogy valamit tanuljak.
S mivel elengedem a kontroll illúzióját, ezt a hatalmas energiát felhasználom.

„Jé, nem is tudtam, hogy ezt tudom!”

Ez rátalálás: pl. tudok programokat keresni, ingyenes Excel tanfolyamra beiratkozni, időbeosztást írok napirenddel, a szétesett napjaim bő elpazarolt órái helyett.
To-do-listát készítek, nem sokat és nem tökéleteset, majd pipálok, végül megjutalmazom magam!

Tudatos – Alkalmasság.

Harmadik fázis

Tudom, hogy tudom. De mit is? Pl. hol tanulhatok ingyen Excelt kezelni?! Szuper! Már alkalmas vagyok, de csak erős fókusszal tudok sikeres lenni. A korábbi fázis energiáit ide fókuszálom.

Öntudatlan – Tudatosság. Mester! Flow!

Negyedik fázis

Mennyire élvezem! Na, nem a mit és hogyant, hanem a folyamatát, az áramlatát, ami belevisz és feltölt. Itt tudom a tudásom is átadni, ez is a folyamat része, ez a mesterfok már.
Ahogy a testem megtanult lélegezni mikor megszülettem, itt van a csoda, és ha akarod, ezt a légzést tudod befolyásolni, pedig vegetatív és magától is megy, de tudod két irányba és befolyásolni rosszul, kapkodod a levegőt, stresszelsz, vagy lelassítod, jól veszed a levegőt, lazítasz, jól lelassítod az elméd, hogy rátalálj.

Erre a folyamatra így az energia, figyelem felszabadul.

Te most hol állsz? Beszéljünk és sikeresen tudsz benne fejlődni! Idő és nyitottság kell a tanuláshoz! Ne légy magaddal türelmetlen és hamarosan észre se veszed, hogy tudod (emlékszel milyen volt, amikor utoljára kötötted be a cipőfűződ? Már kevés figyelmet kell tenned rá. És vajon hányszor próbáltad valamikor, amíg megtanultad!)

Én döntöttem: ebben a krízisben eljutok a lehető legmagasabb pontomra: törődök másokkal és figyelem, hogyan tudok segíteni.
Meghallgatlak, elfogadlak, rád figyelek, itt vagyok, veled, most van.

Mert most ez az élet! Ez van! És ez nem tranzit zóna, ezzel kell haladni, ez zajlik velem!

Örülök és hálát adok ezért!  Így a hála lesz a következő blogom ….

És jelezz vissza kérlek, te hol állsz a tanulás fázisaiban?

2020-04-22T14:58:08+00:00 által|Egyéb|

About the Author:

Király Ági vagyok. Oldalamon az egyéni és csoportos fejlesztésről írok, ezzel dolgozom képzett fejlesztőként. Életpályám során több mint 20 évnyi tréning & coaching tapasztalattal (korábbi pedagógiai, és szakközgazdász tanulmányokkal, alkalmazotti tapasztalatokkal) egyre inkább eljutottam saját magamon keresztül is az egyénhez, az egyéni fejlesztéshez. Saját magam önismerete és fejlesztése, valamint a Személyiségfejlesztő Akadémia végzős hallgatója hitelessé teszi a szakmám, ami egyben hivatásom és élet küldetésem is: segíteni mások céljainak a megvalósulását!

Hagyj üzenetet